W dniach od 21.09.2015r do 25.09.2015r. w ramach programu polsko-rosyjskiej wymiany młodzieży ”Barok spoiwem kultur i narodów” współfinansowanego przez Polsko – Rosyjskie Centrum Dialogu i Porozumienia w Warszawie miała miejsce rewizyta młodzieży ze szkoły nr 525 z poszerzonym językiem angielskim w Petersburgu.
W ramach projektu uczniowie polscy i rosyjscy uczestniczyli wspólnie w warsztatach, na których wykonywali barokowe ozdoby oraz pisali listy na wzór listu króla Jana III Sobieskiego do Marysieńki. Brali udział w wycieczce edukacyjnej śladami pisarza z tego okresu- Wacława Potockiego. Zwiedzili wtedy kasztel w Szymbarku, Szkołę im. Wacława Potockiego w Woli Łużańskiej, kościół Św. Wawrzyńca w Zagórzanach oraz najważniejsze zabytki architektoniczne Biecza. W kolejnym dniu pobytu wszyscy mieli okazję poznać piękno barokowej architektury Krakowa i Wieliczki oraz posłuchać muzyki tego okresu w wykonaniu Capelli Cracoviensis.
Nie obyło się bez wizyty u władz naszego miasta, przedstawienia zasad i logo projektu. Ulicami miasta przeszedł uroczysty korowód uczniów w strojach barokowych na czele z orkiestrą Ochotniczej Straży Pożarnej wraz z mażoretkami z Dominikowic. Na rynku miasta odbył się krótki występ artystyczny, w którym wzięli udział uczniowie z następujących szkół:
– Miejskiego Zespołu Szkół NR 5 im. ks.J. Twardowskiego w Gorlicach,
– Szkoły Publicznej nr 525 z Petersburga,
– Szkoły Muzycznej I stopnia im. I. Paderewskiego w Gorlicach.
Kolejnym punktem programu był pokaz barokowej mody i barokowych fryzur. W ramach współpracy uczestniczyli w nim uczniowie z polsko-rosyjskiej grupy projektowej, Gimnazjum nr 4 i nr 5 w Gorlicach oraz takie gorlickie szkoły średnie takie jak : I LO im. M. Kromera, Zespół Szkół Technicznych im. W. Pola, Technikum Ekonomiczne. Zwieńczeniem programu było wręczenie nagród i dyplomów zwycięzcom poszczególnych konkursów oraz wszystkim uczestnikom programu.
W ostatnim dniu pobytu w Polsce młodzież wędrowała szlakiem baroku po Warszawie. Zwiedzała kościół Św. Anny i Pałac w Wilanowie.
W ramach programu uczniowie wykonali multimedialne prezentacje na zadany temat związany z kulturą i sztuką tego okresu oraz opracowali trasy edukacyjnych wycieczek. Materiały te zostaną wykorzystane na lekcjach poszczególnych przedmiotów.
Wszyscy aktywnie uczestniczyli w projekcie. Mieli szansę zaprezentować także swe umiejętności posługiwania się językiem angielskim.
Koleżeńskie relacje zostały umocnione nie tylko przez realizacje programu, ale i wspólne ognisko i razem spędzony czas.
Opracowanie: Halina Klimek