Dotycząca problemów występujących w przyswajaniu wiadomości i umiejętności matematycznych u uczniów klas czwartych szkoły podstawowej
W roku szkolnym 2017/18, w ramach ewaluacji wewnętrznej w MZS nr 5, dotyczącej nauczania matematyki, uczniowie klas czwartych pisali trzy „Sesje z plusem”, czyli badania wyników nauczania matematyki po klasie trzeciej (sesja nr 1), po I półroczu klasy czwartej (sesja nr 2) i po klasie czwartej (sesja nr 3). Sesje przeprowadza się w wielu szkołach na terenie całego kraju.
Twórcą sesji jest wydawnictwo GWO, które przyznało naszej szkole Certyfikat udziału w Projekcie Edukacyjnym – LEPSZA SZKOŁA edycja 2017/2018.
Nauczyciele opracowali również ankiety dla rodziców i uczniów dotyczące nauki matematyki. Na podstawie wyników z napisanych sesji i ankiet komisja ewaluacyjna sporządziła raport.
Raport
- Plan ewaluacji:
Zespół ewaluacyjny:
Nauczyciele matematyki i wychowawcy klas
- Termin: wrzesień 2017 – czerwiec 2018
- Zadanie (obszar podlegający ewaluacji):
Problemy występujące w przyswajaniu wiadomości i umiejętności matematycznych po pierwszym etapie edukacyjnym w klasach czwartych SP.
- Podstawa prawna:
Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949), w zw. z art. 307 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.
- Cele ewaluacji:
Zebranie i analizowanie informacji na temat problemów występujących w przyswajaniu wiadomości i umiejętności matematycznych u uczniów po klasie trzeciej szkoły podstawowej
Wyniki sesji 1, która odbyła się we wrześniu, przedstawiają się następująco:
W sesji z plusem udział wzięło:
liczba szkół: 4745
liczba klas: 10047
liczba uczniów: 190964
województwo małopolskie 76% (III miejsce w rankingu)
Uczniowie mieli do rozwiązania 9 zadań, na podstawie których sprawdzano jak uczeń:
1 dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli pamięciowo liczby w zakresie 100
2 wybiera cyfrowy zapis liczb zapisanych słowami
3 dopasowuje działanie do treści zadania tekstowego oraz podaje jego wynik
4 wykonuje proste obliczenia zegarowe
5a wykonuje obliczenia dotyczące długości odcinków
5b rysuje odcinek o danej długości
6 odczytuje nazwy miesięcy zapisane w systemie rzymskim
7 oblicza obwód prostokąta
8 rozwiązuje proste zadanie tekstowe jednodziałaniowe na porównywanie różnicowe
9 rozwiązuje zadanie tekstowe dotyczące odmierzania płynów różnymi miarkami
Ogólnie:
Średni wynik kl.4a 17,12 pkt 82%
Średni wynik kl.4b 15,00 pkt 71%
Średni wynik kl.4c 15,85 pkt 75%
Średni wynik kl.4d 13,35 pkt 64%
Średni wynik szkoły 15,37 pkt 73%
Średni wynik ogólnopolski 15,53 pkt 74%
Ilość wyników najwyższych i najniższych wśród uczniów poszczególnych klas:
Klasa 4a
Wysokie (stanin 7-9) 12 osób
Niskie (stanin 1-3) 4 osoby
Klasa 4b
Wysokie (stanin 7-9) 5 osób
Niskie (stanin 1-3) 9 osób
Klasa 4c
Wysokie (stanin 7-9) 8 osób
Niskie (stanin 1-3) 7 osób
Klasa 4d
Wysokie (stanin 7-9) 2 osoby
Niskie (stanin 1-3) 14 osób
Wyniki sesji 2, która odbyła się w styczniu, przedstawiają się następująco:
Badanie obejmowało cztery poszczególne obszary umiejętności
Sprawność rachunkowa
Wykorzystanie i tworzenie informacji
Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji
Rozumowanie i argumentacja
liczba szkół: 3894
liczba klas: 8146
liczba uczniów: 149607
województwo małopolskie 62% (III miejsce w rankingu)
Uczniowie mieli do rozwiązania 10 zadań, na podstawie których sprawdzano jak uczeń:
1) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby naturalne w zakresie 1000 lub większe zakończone zerami
2) na podstawie podanego tekstu uzupełnia zdania
3) ustala współrzędną punktu zaznaczonego na osi liczbowej
4 )stosuje porównywanie ilorazowe lub różnicowe liczb naturalnych
5) zna zasady dotyczące mnożenia i dzielenia przez liczbę 1 oraz dodawania i odejmowania liczby 0 i na tej podstawie uzupełnia dane działania
6) oblicza kwadrat i sześcian liczby naturalnej
7) oblicza wartość wyrażenia, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań
8a) zapisuje cyframi liczby naturalne wielocyfrowe
8b) oblicza sposobem pisemnym sumę i różnicę liczb naturalnych wielocyfrowych
9) wykonuje proste obliczenia kalendarzowe
10) rozwiązuje zadanie tekstowe wielodziałaniowe
Wyniki klas w zakresie poszczególnych obszarów umiejętności
Klasa 4a
Sprawność rachunkowa 60%
Wykorzystanie i tworzenie informacji 87%
Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji 67%
Rozumowanie i argumentacja 52%
Klasa 4b
Sprawność rachunkowa 43%
Wykorzystanie i tworzenie informacji 82%
Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji 56%
Rozumowanie i argumentacja 55%
Klasa 4c
Sprawność rachunkowa 59%
Wykorzystanie i tworzenie informacji 81%
Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji 60%
Rozumowanie i argumentacja 46%
Klasa 4d
Sprawność rachunkowa 38%
Wykorzystanie i tworzenie informacji 87%
Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji 56%
Rozumowanie i argumentacja 63%
Ogólnie
Średni wynik kl.4a 18,39 pkt 66%
Średni wynik kl.4b 15,22 pkt 54%
Średni wynik kl.4c 17,08 pkt 61%
Średni wynik kl.4d 15,19 pkt 54%
Średni wynik szkoły 16,52 pkt 59%
Średni wynik ogólnopolski 16,60 pkt 59%
Ilość wyników najwyższych i najniższych wśród uczniów poszczególnych klas:
Klasa 4a
Wysokie (stanin 7-9) 8 osób
Niskie (stanin 1-3) 4 osoby
Klasa 4b
Wysokie (stanin 7-9) 2 osoby
Niskie (stanin 1-3) 8 osób
Klasa 4c
Wysokie (stanin 7-9) 6 osób
Niskie (stanin 1-3) 6
Klasa 4d
Wysokie (stanin 7-9) 2 osoby
Niskie (stanin 1-3) 7 osób
Wyniki sesji 3, która odbyła się na przełomie maja i czerwca, przedstawiają się następująco:
Badanie obejmowało cztery poszczególne obszary umiejętności
Sprawność rachunkowa
Wykorzystanie i tworzenie informacji
Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji
Rozumowanie i argumentacja
W sesji z plusem udział wzięło:
liczba szkół: 3904
liczba klas: 8169
liczba uczniów: 150531
województwo małopolskie 58% (II miejsce w rankingu).
Wyniki ogólnopolskie:
- Sprawność rachunkowa 50%
- Wykorzystanie i tworzenie informacji 61%
III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji 48%
- Rozumowanie i argumentacja 59%
Uczniowie mieli do rozwiązania 10 zadań, na podstawie których sprawdzano jak uczeń:
- dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby naturalne w zakresie 1000 lub większe, ale zakończone zerami
- odejmuje dwie liczby wielocyfrowe zapisane słownie
- wskazuje, jaka część prostokąta nie jest zamalowana
- ocenia poprawność zamiany jednostek
- przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej; zamienia jednostki czasu
- mierzy kąty i porównuje różnicowo ich miary
- podaje długość odcinka w skali i rysuje odcinek we wskazanej skali
- dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby naturalne sposobem pisemnym
- na podstawie informacji o narysowanym prostokącie ocenia prawdziwość podanych zdań
- rozwiązuje zadanie tekstowe wielodziałaniowe
Ogólnie:
Średni wynik kl.4a 16,95 pkt 68%
Średni wynik kl.4b 13,48 pkt 54%
Średni wynik kl.4c 14,46 pkt 58%
Średni wynik kl.4d 11,79 pkt 47%
Średni wynik szkoły 14,13 pkt 57%
Średni wynik ogólnopolski 13,78 pkt 55%
Ilość wyników najwyższych i najniższych wśród uczniów poszczególnych klas:
Klasa 4a
Wysokie (stanin 7-9) 8 osób
Niskie (stanin 1-3) 1 osoba
Klasa 4b
Wysokie (stanin 7-9) 2 osoby
Niskie (stanin 1-3) 7 osób
Klasa 4c
Wysokie (stanin 7-9) 4 osoby
Niskie (stanin 1-3) 5 osób
Klasa 4d
Wysokie (stanin 7-9) 2 osoby
Niskie (stanin 1-3) 9 osób
Ankiety
W styczniu br. zarówno uczniowie z klas czwartych jak i rodzice tychże uczniów, zostali poproszeni o udzielenie odpowiedzi, na zadane im pytania w ankiecie. Dotyczyły one:
- Przebiegu nauki matematyki w szkole i w domu
- Zaangażowania się w naukę matematyki w szkole i w domu
- Sprawowania kontroli przez rodziców nad wynikami w nauce matematyki ich dzieci
- Korzystania z dodatkowych zajęć z matematyki
Ankieta dla rodzica:
„JAK MOJE DZIECKO UCZY SIĘ MATEMATYKI?”
Ankieta dla ucznia:
„JAK SIĘ UCZĘ MATEMATYKI?”
Wyniki ankiet
Informacje najbardziej istotne dla naszych badań, to te które wskazują na zaangażowanie ucznia w naukę matematyki i zaangażowanie rodzica w matematyczną edukację dziecka. Wyszczególnione zostały kolorem czerwonym.
Wyniki przedstawiają się następująco:
Treść pytania | Odpowiedzi dzieci
Wyniki w % W zależności od klasy |
Odpowiedzi rodziców
Wyniki w % W zależności od klasy |
1. Czy lubisz się uczyć? / Czy dziecko lubi się uczyć?
a) Tak b) Nie c) Zależy od przedmiotu d) Zależy od mojego samopoczucia
|
14-33% 0-14% 52-74% 4-17% |
5-25% 5-15% 45-73% 0-29% |
2. Czy lubisz się uczyć matematyki? /Czy dziecko lubi się uczyć matematyki?
a) Tak b) Nie c) Zależy od tematu
|
36-81% 0-9% 19-55% |
14-55% 18-20% 23-67% |
3*. Jak pracujesz na lekcjach matematyki?
a) Chętnie rozwiązuję zadania b) Często się zgłaszam c) Staram się zrozumieć temat d) Zadaję pytania, gdy nie rozumiem e) Mam problemy z koncentracją f) Często zajmuję się czymś innym g) Nudzę się |
26-55% 9-43 70-81 4-61 0-17 0-9 0-9 |
————- |
3*. Jak Pani/Pana dziecko pracuje w domu ucząc się matematyki?
a) Czyta notatki z zeszytu – powtarza materiał z lekcji b) Czyta informacje z podręcznika c) Odrabia zadania domowe d) Rozwiązuje dodatkowe zadania e) Ma problemy z koncentracją i trzeba się z nim wspólnie uczyć f) Nie wiem |
————- |
40-64 14-25 76-95 14-29 14-38 0 |
4*. Jakie metody pracy na lekcjach matematyki najbardziej Ci odpowiadają?
a) Wykład – tłumaczenie nauczyciela b) Dyskusja c) Praca z podręcznikiem d) Praca w grupach e) Prezentacja multimedialna f) Inne, jakie? Ćwiczenia przy tablicy, pytania do nauczyciela
|
36-70 0-30 30-57 19-64 0-35 4-14 |
————– |
5. Ile czasu najczęściej poświęcasz (poświęca dziecko) w domu na przygotowanie się do lekcji matematyki?
a) W ogóle b) Mniej niż 30 minut c) Około godziny lub więcej
|
0-13 26-53 43-68 |
0-10 45-62 33-53 |
6. W jaki sposób odrabiasz (odrabia dziecko) zadania domowe?
a) Samodzielnie b) Czasami potrzebuję pomocy c) Zawsze potrzebuję pomocy d) Często nie odrabiam zadań domowych
|
13-22 70-86 0-9 0 |
5-32 67-77 5-24 0-19 |
7*. Z czyjej pomocy najczęściej korzystasz (korzysta dziecko)?
a) Kolegi, koleżanki b) Rodziców lub rodzeństwa c) Swojego nauczyciela matematyki d) Nauczyciela korepetytora e) Z Internetu f) Nie korzystam (nie korzysta) z pomocy
|
0-30 83-95 0-43 0-23 4-22 0 |
0-5 85-100 0-5 5-14 9-14 0-10 |
8*. W jaki sposób uczysz się (uczy się dziecko) matematyki?
a) Na pamięć b) Rozwiązuję zadania dodatkowe c) Staram się zrozumieć zadania rozwiązywane na lekcji d) Nie przykładam(przykłada) się do nauki
|
29-43 17-48 57-78 0-4 |
0-29 25-45 43-75 0-9 |
9. Jak oceniasz swoje (dziecka) osiągnięcia z matematyki?
a) Bardzo dobre b) Dobre, zadawalające c) Słabe d) Złe |
17-35 52-64 9-26 0-4 |
5-23 48-75 14-38 0 |
10. Czy uczęszczasz (dziecko uczęszcza) systematycznie na matematykę
a) Raczej nie, często jestem nieobecny w szkole b) Raczej tak c) Zdecydowanie tak |
0-9 19-35 57-76 |
0 0-24 76-85 |
11. Czy korzystasz (dziecko korzysta) z zajęć pozalekcyjnych w celu poprawienia wyników w matematyce?
a) Nie korzystam(nie korzysta), bo nie ma takiej potrzeby b) Nie korzystam(nie korzysta), ale powinienem/powinnam/powinno c) Korzystam (korzysta) sporadycznie d) Korzystam(korzysta) regularnie |
18-76 9-14 5-36 5-32 |
29-65 5-43 5-24 0-38 |
12. Czy samodzielna nauka matematyki sprawia Ci (dziecku) trudności?
a) Nie b) Raczej nie c) Raczej tak d) Tak |
14-38 53-61 0-27 0-10 |
5-15 38-59 23-43 0-14 |
13. Jak często przygotowujesz się (przygotowuje się dziecko) do kolejnych zajęć z matematyki?
a) Nie przygotowuję się (często nie przygotowuje się) b) Przygotowuję (przygotowuje) się od czasu do czasu c) Przygotowuję (przygotowuje) się często d) Przygotowuję (przygotowuje) się zawsze przed każdą lekcją
|
0-4 17-35 26-65 13-35 |
0-45 23-55 ————- 0-77 |
14. Czy przed klasówką z matematyki rozwiązujesz (rozwiązuje) samodzielnie dodatkowe zadania?
a) Nie b) Raczej nie c) Raczej tak d) Tak |
9-13 0-30 14-22 39-71 |
0-19 14-73 30-62 14-30 |
15. Ile czasu poświęcasz (poświęca)w domu na przygotowanie się do sprawdzianu z matematyki?
a) W ogóle b) Mniej niż 30 minut c) Około godziny d) Więcej niż godzinę |
0-13 9-13 22-52 26-55 |
0-5 0-30 19-55 35-76 |
16. Kiedy zaczynasz (zaczyna) naukę do sprawdzianu z matematyki?
a) Nie przygotowuję (nie przygotowuje) się do sprawdzianów b) Dzień wcześniej c) Dwa-trzy dni wcześniej d) Odkąd wiem(wie), że będzie sprawdzian e) Uczę się systematycznie / nie wiem, kiedy dziecko zaczyna naukę
|
0-13 4-26 17-43 17-35 9-26 |
0-5 10-25 33-55 23-35 0-5 |
17. Czy korzystasz (korzysta) z możliwości poprawy złej oceny ze sprawdzianu?
a) nie poprawiam(poprawia)ocen ze sprawdzianu, bo nie ma takiej potrzeby b) nie poprawiam(poprawia) ocen ze sprawdzianu, choć powinienem/powinnam/powinno c) czasami poprawiam(poprawia) oceny ze sprawdzianów d) często poprawiam(poprawia) oceny ze sprawdzianów e) zawsze poprawiam(poprawia) oceny ze sprawdzianów |
9-53 0-5
33-59 0-17 9-18 |
19-50 0-10
19-82 5-33 10-19 |
18. Jak sądzisz, jakim jesteś (jest dziecko) uczniem?
a) Słabym i leniwym b) Słabym, ale pracowitym c) Średnim, ale leniwym d) Średnim, ale pracowitym e) Zdolnym, ale leniwym f) Zdolnym i pracowitym |
0 0-14 0-14 17-50 10-52 5-57 |
0-5 0-10 0-10 23-25 38-57 5-18 |
19. Jak oceniasz swoje (dziecka) zachowanie na lekcjach matematyki?
a) Jestem grzeczny, grzeczna b) Czasami przeszkadzam nauczycielowi i kolegom podczas lekcji c) Często przeszkadzam nauczycielowi i kolegom podczas lekcji d) Ciągle przeszkadzam nauczycielowi i kolegom podczas lekcji e) nie pytam dziecka o zachowanie |
43-81 19-57 0 0 ————— |
53-80 0-10 0 0 5-48 |
20. Jak często informujesz (informuje) rodziców/opiekunów o swoich złych ocenach z matematyki?
a) Przyznaję (przyznaje) się od razu w tym samym dniu b) Zwlekam (zwleka), bo czekam na odpowiedni moment c) Nie przyznaję(przyznaje) się do złych ocen d) Nie mam (ma) złych ocen e) przyznaje się dopiero przed wywiadówką
|
67-89 4-14 0-9 5-17 —————- |
70-86 0-19 0-5 0-20 0 |
20*. Jak kontroluje Pan/Pani wyniki dziecka w nauce?
a) Sprawdzam e-dziennik w miarę systematycznie b) Przychodzę w pierwsze poniedziałki miesiąca c) Dowiaduję się o ocenach na wywiadówce d) Rzadko kontroluję wyniki dziecka, bo nie mam na to czasu e) dowiaduję się od dziecka, sprawdzam zeszyt |
————— |
14-100 0-10 14-71 0-5 5% |
21. Czy rodzice/opiekunowie często kontrolują Twoje wyniki w nauce?
a) Tak b) Raczej tak c) Raczej nie, dowiadują się o moich ocenach dopiero na wywiadówce d) Nie kontrolują moich wyników
|
43-76 19-48 0-13 0-5 |
————– |